Vyhlásenie k aktuálnej situácii v ECAV na Slovensku

Kontaktujte autora petície

Táto diskusná téma bola automaticky vytvorená k petícií Vyhlásenie k aktuálnej situácii v ECAV na Slovensku.


Hosť

#151 Re:

2014-07-09 12:16

#146: petičiar -

12Keď teda takúto nádej máme, počíname si celkom otvorene, 13a nie ako Mojžiš, ktorý si položil závoj na tvár, aby synovia izraelskí nehľadeli na koniec toho, čo bolo pominuteľné. 14Ale ich myseľ sa zatvrdila. Ten istý závoj ostáva totiž až do dnešného dňa pri čítaní starej zmluvy a neodkrýva sa, lebo ho odstraňuje (len) Kristus. 15Až po dnes, kedykoľvek čítajú Mojžiša, leží im závoj na srdci. 16Ale hneď, ako sa obráti k Pánovi, závoj padne. 17Veď Pán je Duch, a kde Duch Pánov, tam sloboda. 18My všetci akoby v zrkadle vidíme s odkrytou tvárou slávu Pánovu, keď Duch Pánov premieňa nás v ten istý obraz zo slávy do slávy. 2 K 3, 12–18

 

Jozef Nový

#152 rimavský

2014-07-09 12:34

Kauza v rim. senioráte ktorú tu zlahčujete je vážna.Poverili vedením seniorátu trikrát neúspešnú konseniorku kandidujúcu na seniora To je dosť čudné a odvolali seniora ktorý bol 24 rokov úspešný.Pýtam sa: Má to logiku?

Hosť

#153 Re: rimavský

2014-07-09 13:16

#152: Jozef Nový - rimavský

kauzu vy zasa umelo vyrabate, vazeny brat. konseniorka bola zvolena za konseniorku. Ako konseniorke je jej povinnostou zastupovat uprazdnene miesto seniora podla oznamenia č. 5/2014, a to ci sa vam to paci alebo nie. to, ze si niekto mysli, ako komunisti, ze bude na vecne casy seniorom a robi vsetko preto, este neznamena, ze ide o logiku v pravom zmysle slova.


Hosť

#154 Re: Re: rimavský

2014-07-09 14:31

#153: - Re: rimavský

Už skôr som sa chcela vyjadriť ku "kauze" Rimavský seniorát, ale nechala som to tak, ale teraz sa už musím ozvať. Dnes som hovorila s bratom seniorom Germanom, s ktorým sa poznám už od detstva a vyjadril na jednej strane radosť z toho, že končí ako senior, na druhej strane obavu, ako to bude pokračovať, keďže sestra administrátorka ako bolo vyššie spomenuté, nemá v senioráte takú dôveru, žeby ju chceli vôbec kandidovať na seniorku. A keďže brata seniora Germana dobre poznám, tak môžem Vás všetkých ubezpečiť, že iste nerobil všetko preto, aby bol seniorom na večné časy a kto to takto napísal, tak nech sa lepšie poobzerá, či nenájde lepší príklad niekoho, kto by rád zotrval vo svojej funkcii "na večné časy" a robí pre to všetko, ale ozaj všetko. Možno sa Vám zdá, že sú to tvrdé slová, ale keď niekto uráža a znevažuje ľudí, ktorých dobre poznám, dotýka sa to aj mňa.  - A ak tu niekto spomína praktiky komunistov, tak ešte jedna vec. Komunisti nútili ľudí k tomu, aby sa vysporiadali s náboženskou otázkou, lebo ak nie.... nebudú funkcie, deti nebudú študovať, nebudú žiadne výhody, atď. Dnes v cirkvi - ak neodstúpite od petície, tak nebudete vo funkcii dozorcu, seniora, presbytera a pod. Nie je to podobné? - A ja sa za svoj názor nehanbím a rada sa aj podpíšem. Ľudmila Budajová rod. Dudášová.


Hosť

#155 Re: Re: rimavský

2014-07-09 14:39

#153: - Re: rimavský

Pani konseniorka bola riadne zvolená za konseniorku. Aj bez tohoto oznámenia mala v zmysle platných predpisov zastupovať.  Každý sa odvoláva na oznámenie č. 5 .... Toto oznámenie  je opäť opakujem podrobné vysvetlenie ako v praxi uplatňovať napr. určité zákony. Je to niečo ako judikáty v svetskom práve. Čiže aj pred štyrmi rokmi si mohla uplatňovať toto právo.  Opäť otázka. Prečo až teraz dochádza k striktnému dodržaniu týchto dávno platných zákonov ??????

Jozef Budaj

#156 Re:

2014-07-09 15:21

#146: petičiar -

Kráľ Nebúkadnecar zhotovil zlatú sochu šesťdesiat lakťov vysokú, šesť lakťov širokú. Dal ju postaviť v údolí Dúra v Babylone. Kráľ Nebúkadnecar dal zvolať satrapov, predákov, miestodržiteľov, radcov, správcov pokladu, sudcov, úradníkov, všetkých hodnostárov krajiny, aby prišli na posviacku sochy, ktorú dal postaviť. Vtedy sa zhromaždili satrapovia, predáci, miestodržitelia, radcovia, správcovia pokladu, sudcovia, úradníci a všetci hodnostári krajiny na posviacku sochy, a postavili sa pred ňu. Hlásateľ nahlas volal: Prikazuje sa vám, ľudia, národy a národnosti: Vo chvíli, keď začujete zvuk rohu, píšťaly, citary, harfy, lutny, gájd a ostatných hudobných nástrojov, musíte padnúť a klaňať sa zlatej soche, ktorú dal postaviť kráľ Nebúkadnecar. Kto nepadne a nebude sa klaňať, v tú istú hodinu má byť uvrhnutý do rozpálenej ohnivej pece. Preto, keď rozličné národy počuli zvuk rohu, píšťaly, citary, harfy, lutny, gájd a ostatných hudobných nástrojov, všetci ľudia, národy a národnosti padli a poklonili sa zlatej soche, ktorú kráľ Nebúkadnecar dal postaviť. V tom istom čase pristúpili niekoľkí chaldejskí mužovia a zlomyseľne obžalovali Židov. Povedali kráľovi Nebúkadnecarovi: Kráľu, ži naveky. Ty, kráľ, si vydal rozkaz, aby každý človek, ktorý začuje zvuk rohu, píšťaly, citary, harfy, lutny, gájd a ostatných hudobných nástrojov, padol a poklonil sa zlatej soche. Kto však nepadne a nebude ju vzývať, nech je uvrhnutý do rozpálenej ohnivej pece. Sú tu istí judskí mužovia, ktorých si poveril správou babylonskej krajiny - Šadrach, Méšach a Abéd-Negó. Títo mužovia, kráľu, neberú ohľad na teba, tvojich bohov neuctievajú a zlatej soche, ktorú si dal postaviť, sa neklaňajú. Vtedy Nebúkadnecar v rozčúlení a v hneve rozkázal predviesť Šadracha, Méšacha a Abéd-Nega. Vtedy priviedli oných mužov pred kráľa. Nebúkadnecar ich oslovil: Je to pravda, Šadrach, Méšach a Abéd-Negó, že neuctievate mojich bohov a neklaniate sa zlatej soche, ktorú som dal postaviť? Teraz, ak ste ochotní vo chvíli, keď počujete zvuk rohu, píšťaly, citary, harfy, lutny, gájd a ostatných hudobných nástrojov, padnúť a pokloniť sa soche, ktorú som dal urobiť, dobre. Ale ak sa nebudete klaňať, v tú hodinu vás hodia do rozpálenej pece. Aký boh by vás mohol vyslobodiť z mojich rúk? Šadrach, Méšach a Abéd-Negó odpovedali kráľovi Nebúkadnecarovi: Na to ti nemusíme odpovedať ani slovo. Keď to musí byť, náš Boh, ktorého vzývame, nás môže vyslobodiť z rozpálenej ohnivej pece, a vyslobodí nás aj z tvojej ruky, kráľu. Ale ak nie, vezmi na vedomie, kráľu, že tvojich bohov nebudeme vzývať a zlatej soche, ktorú si dal postaviť, sa nebudeme klaňať. Vtedy Nebúkadnecar vzkypel zlosťou a výraz jeho tváre sa voči Šadrachovi, Méšachovi a Abéd-Negóvi zmenil. Rozkázal rozžeraviť pec sedemkrát viac, ako sa zvyčajne kúrilo. Najsilnejším mužom zo svojho vojska rozkázal poviazať Šadracha, Méšacha a Abéd-Nega a vrhnúť do rozpálenej ohnivej pece. Potom poviazali oných mužov v ich plášťoch, šatách, klobúkoch a odeve a vrhli ich do rozpálenej ohnivej pece. Daniel 3.1-21


Ale Ježiš ich (učeníkov) povolal k sebe a povedal im: Viete, že tí, čo sú pokladaní za vladárov národov, panujú nad nimi, ich mocnári vykonávajú svoju moc nad nimi. Medzi vami to však tak nebude; ale kto by sa medzi vami chcel stať veľkým, bude vaším služobníkom. A kto by chcel byť medzi vami prvý, bude sluhom všetkých. Lebo ani Syn človeka neprišiel, aby Jemu slúžili, ale aby On slúžil a dal život ako výkupné za mnohých. Marek 10.42-45

 

Naozaj - ako je to medzi nami ???

člen/ka CZ v Rožňave

#157 Re: Reakcia na signatara

2014-07-09 15:51

#51: zbabelec v dileme - Reakcia na signatara

Dobrý deň, chcem Vám v prvom rade pogratulovať k Vašej odvahe, lebo nie ste jediný, koho tieto veci dejúce sa v Gemerskom senioráte pod vedením pána Olejára ťažia. Konečne ľudia naberajú odvahu, aby o tom hovorili otvorene a neboli zastrašovaní.  Stále verím, že ľudia majú ešte chrbtovú kosť. A ako sám píšete, mnohokrát ste boli pod tlakom okolností donútení hlasovať proti svojmu presvedčeniu. Vaše svedomie Vám nedá a hlási, že by to tak nemalo byť. Chcela by som Vás povzbudiť, aby ste ostali verný sám sebe. Ja som si tiež povedal/la svoj názor a doplatil/a som na to, ale vôbec to neľutujem. Stratil/a som nejaké veci, za ktorými mi je nesmierne ľúto a dodnes sa s tým neviem vysporiadať, ale viem, že som nesklonil/a hlavu pred tým, čo sa mi nepáči. Myslím si, že nezmyselné disciplinárne konania voči sestre J. Maťovej a M.Klátikovej sú až do neba volajúcou nespravodlivosťou. Táto arogancia moci, manipulatívnosť pána seniora by mala skončiť. Myslím si, že si zmýlil povolanie, lebo on sa na farára vôbec nehodí. Radšej by svoju energiu mal venovať práci s mládežou, ktorá je absolútne katastrofálna a nie ľudí vláčiť po disciplinárkach. Veď stále chodí len zachmúrený, ľuďom sa edva pozdraví. To že zoberie deti na spevokol na Permoníkov v rámci MŠ je super vec, ale v nedľumu tam príde 7 detí (ak je akcia).

Nespokojnosť obyčajných cirkevníkov v CZ v RV narastá. Ak si niekto myslí, že ľudia o tom nevedia, tak sa veľmi mýli. Skrývať sa za milé úsme ôže kolko chce, dávno sme ho prekukli. Najviac sa mi páči, ak na kázni odznievajú slová od odpustení a bratskej láske. To mám chuť vstať a odísť.

Na to financovanie v CZ by sa mal niekto pozrieť, skôr ako sa stihnú prepísať zápisnice...

abcd

#158 Re: este reakcia n a"zbabelca"

2014-07-09 15:57

#53: signatar - este reakcia n a"zbabelca"

...hrozné niečo, že pán farár spieval scénku v ženských šatách...fakt na disciplinárku. Uvolnite sa trocha...

Ľubica

#159

2014-07-09 17:15

Vážim si všetkých, najmä však duchovných, ktorí vyjadrili svoj názor prostredníctvom petície k aktuálnemu stavu v ECAV. Nesú svoju kožu na trh, riskujúc disciplinárne opatrenie, prípadne iné sankcie. Ale nastal čas nemlčať. Nie každý človek má a musí mať na všetko rovnaký názor. Je dosť duchovných, ktorí sú spokojní so smerovaním ECAV a majú na to svoje dôvody. Verím, že je podstatne viac tých, ktorých situácia v cirkvi trápi. Niektorí to už vyjadrili, iní sa zatiaľ neprejavili. A práve tých chcem povzbudiť. Bratia farári, sestry farárky, ak vám záleží na tom, aby sa praktiky vo vedení ECAV nevrátili do obdobia 50-tych rokov minulého storočia, ak chcete, aby ECAV bola priestorom, v ktorom sa rozvíjajú rôzne duchovné aktivity, nemlčte a pripojte sa. Ak vás bude 40, 50 či viac percent nemôže to byť prehliadnuteľné číslo, aj keď petície v ECAV nemajú právnu silu. Lebo tu naozaj nejde len o Šefranka, Mišinu, Porubäna, Cinu či iných, ale o budúce smerovanie cirkvi. Chceme mať vedenie, ktoré poslúchame, pretože sa ho bojíme, alebo ktoré rešpektujeme a vážime si ho?
Je ťažké vysvetľovať súčasnú situáciu bežným členom ECAV. Život väčšiny z nich neovplyvní, kto je biskup, senior, člen GP. Mnohí sa s hodnostármi stretnú maximálne na cirkevných slávnostiach. Pre členov CZ je dôležité, aby mali dobrého farára, ktorý koordinuje prácu v zbore a žije so zborom a pre zbor ako Boží služobník.
Predovšetkým duchovným by malo záležať na tom, akí sú ich predstavení, pretože ich rozhodnutia vo veľkej miere ovplyvňujú prácu farárov. Preto prosím, nemlčte, vyjadrite svoj názor, vyvetľujte svojim cirkevníkom, čo sa deje. Mlčanie je tichým súhlasom so situáciou v našej cirkvi, čo môže mať dlhodobé následky. Teraz je čas, keď toto smerovanie môžeme zastaviť. A to je zodpovednosťou každého, komu na našej ECAV záleží. Pán Boh nám pomáhaj!

Nepodpísaný duchovný

#160 Re:

2014-07-09 17:47

#159: Ľubica -

To, že niekto nepodpíše petíciu, ešte neznamená, že je so situáciou v cirkvi spokojný. Aj mňa veľa vecí v našej cirkvi trápi. Petíciu by som dávno podpísal, keby v nej naozaj, ako píšete, nešlo iba o Šefranka, Mišinu, Porubäna a Cinu, ale o konkrétne pomenovanie problémov našej cirkvi a najmä o ich riešenie. Takto je to len o osobných sporoch, sympatiách, či nesympatiích, do ktorých nezainteresovaný človek nevidí a nevie rozsúdiť, kde je pravda. A v podstate, až na "kauzu Šefranko", ani o nejaké závažné kauzy nejde...

tiez host

#161 Re: Re: Re: rimavský

2014-07-09 18:16

#155: - Re: Re: rimavský

Neviete nahodou, ci teda konseniori preberaju senioraty aj v dalsich senioratoch? Co napr. Hont?

V nemom úžase
Hosť

#162 Re: Re: Re: Re: rimavský

2014-07-09 20:15

#161: tiez host - Re: Re: Re: rimavský

V Honte je asi všetko v najlepšom poriadku. Terajší senior M. D. podľa CPP nemôže byť volený (a tiež i preto že nespĺňa podmienky o bezúhonosti v oblasti spolupráce s totalitnými bezpečn. orgánmi), ale celkom jednoducho - a to je zase nejaký pekný výmysel v našej cirkvi ako "dodržať" predpis - môže byť menovaný administrátorom, lebo okrem neho široko-ďaleko nieto nikoho ani len približne tak súceho. Jednoduchšie povedané, hoci nespĺňa požadované kritériá, ale tú najdôležitejšiu podmienku splnil - má súhlas predsedníctva ECAV!

V Gemeri je to opačne. Tam kandidát spĺňa podmienky predpisov, ale má trochu smolu - nemá ten najdôležitejší súhlas!


Hosť

#163 Re: Re: Re: Re: Re: rimavský

2014-07-09 20:49

#162: - Re: Re: Re: Re: rimavský

V Gemeri veru dotycny brat nesplna ani najzakladnejsie podmienky, a to, chyba mu to najdolezitejsie - moralny kredit. Jeho vnutro je rozharane a tak len tazko moze byt vzorom pre tunajsich fararov, ale aj neordinovanych.

Rozvážny

#164 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Upozornenie pre Zbabelca v dileme a vsetkych ostatnych

2014-07-09 21:48

#132: clen PV - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Upozornenie pre Zbabelca v dileme a vsetkych ostatnych

Keď dochádza argumentácia, prichádza rosmiešňovanie. Ja viem, že Vy to musíte ustáť, ale takýmito kľučkami ste sami smiešni. Ja som chcel len to, aby ste tu nezastrašovali ľudí, ktorí píšu niečo, čo Vám nevyhovuje, čo nezapadá do petície - nič viac. Veď vy vlastne o predmetoch petície dohromady nič neviete. Keby niekto uplatnil to, čo Vy chcete uplatniť na diskutérov  tak celá petícia je napadnuteľná aj so signatármi. Ale prečo by to kto robil? Kľudne cikajte ďalej.... (a nezabudnite si zapísať moju IP adresu, budete ju potrebovať)

Peticiar

#165 Re: Re: Reakcia na signatara

2014-07-09 22:04

#157: člen/ka CZ v Rožňave - Re: Reakcia na signatara

Tak to je pekne. Autor/autorka, clanka CZ v Roznave uz si dokonca nie je ista ani, ci je muz alebo zena. Zbabelca tu nabada k odvahe

a sama sa nie je ochotna, na rozdiel od peticiarov podpisat svojim plnym menom. Zvlastne.

perfekcionista

#166

2014-07-09 22:19

Odvazna sestra, ten vas senior stale chodi len zachmureny, ludom sa ledva pozdravi, alebo sa skryva za mile usmevy? Fararka Klatikova ma plny kostol deti, to je v Gemeri vsade tak.


Hosť

#167 Re: Re: Re: Reakcia na signatara

2014-07-09 22:23

#165: Peticiar - Re: Re: Reakcia na signatara

Mozno tak dlho hrala v scenke muza, ze uz zabudla co je.


Hosť

#168

2014-07-10 04:23

Viem, že chyba bola aj na strane brata Šefranka, ale spôsob, akým sa komunikuje a jedná s kňazmi, seniormi zo strany GBU je naozaj nedôstojny a nekresťanský.
Vodník

#169 Re: Re: Re: Re: rimavský

2014-07-10 06:11

#161: tiez host - Re: Re: Re: rimavský

V Honte je momentálne ten problém, že volený konsenior odchádza, alebo už odišiel zo seniorátu do iného zboru, takže funkciu administrátora nemá podľa Oznámenia kto prebrať. Z tohto dôvodu zatiaľ zostáva administrátorom seniorátu br. Dubek, minimálne do času, keď si tam zvolia nového konseniora.

Jozef Budaj

#170

2014-07-10 08:28

V pomôcke Tesnou bránou je na dnešný deň (bola vybraná pred rokom) táto pieseň z ES (554):



1. Také mi srdce daj, ktoré blížnych miluje, z nešťastia sa rmúti, z ich šťastia sa raduje,
hnev, závisť, lakomstvo zo zmýšľania odstráň! Obetavou láskou obdar ma, Bože, sám.

2. Tá láska je pravá, keď ľuďom pomáhame, za radu a pomoc odmenu nečakáme,
i keď nás nevidia, že dobre konáme, čo dáme núdznemu, to Tebe dávame.

3. Čašou čerstvej vody keď občerstvíme smädného, pohľadom láskavým ak potešíme smutného,
hoci nie je to mnoho, ale je z vďačnosti, Ty na to pamätáš, Bože, na výsosti.

4. Rozbroje a sváry ak niekde pozorujem, pomáhaj, nech do nich zmierlivo zasahujem
a sám nech nehľadám to, čo rozdvojuje, lež zmierenia cestu, ktorá zjednocuje.

5. Pomsta je ťažký hriech! Mne pomsta, tak Pán vraví; On krivdy sleduje, aj odplatu pripraví.
Daj, aby som krivdy trpezlivo znášal, tým, čo mi zlé prajú odpustiť dokázal.

6. Nielen časné šťastie blížnemu želať máme, lež i na spasenie jeho nech pamätáme,
aby naša viera sa vzmáhala stále a v Kristu sme žili k Božej cti a chvále.


Čo keby sme si ju zaspievali a skúsili aj žiť?

Chce sa nám (vôbec) takto žiť?

Dosť,

#171 Poraď.

2014-07-10 17:49

#135: Matt -

Poraď aj nám milý brat Matt. ako si to riešil ty, lebo sa viacerí stotožňujeme s tvojimi názormi na celú situáciu v cirkvi, ECAV.

Ak teda je hodná ešte toho takto sa nazývať. Ako teda píšeš o príčinách tvojho odchodu, dávame si otázky, má zmysel snažiť sa v takom spoločenstve fungovať.Ťahať aj naďalej toto jarmo a byť tak spoluzodpovedný za všetok ten stredoveký marazmus.Čo všetko by sa tu ešte dalo menovať.Roky pretvávajúce problémy, skostnatelé štruktúry,absentuje snaha o náprvau pomerov, kýble špiny sa vylievajú, bez náznaku pokory a pokánia, priznania si chyby.Slovo o jarme nás na to vážne upozorňuje, ako píšeš nie si už členom ECAV. Pretieklo a je už zrejme čas urobiť takéto rozhodnutie

Peter

#172 Re: Re: Reakcia na signatara

2014-07-10 17:56

#157: člen/ka CZ v Rožňave - Re: Reakcia na signatara

Každý nech hovorí za seba,nie sa skrýva za CZ. Kto už môže mať niečo proti p. Olejárovi? Kto píše klamstvá je klamár!Je to človek naplnený zlobou,nenávisťou,frustráciou....Taký človek nepatrí do kostola. Nech si pozametá pred svojím domom,vo svojom svedomí....Nevidí to brvno, čo má v oku a hľadá smietku u Olejára?

Olejár je človek s veľkým Č. Človek, ktorý neodmietne pomoc. Pre neho je samozrejme ísť navštíviť chorého domov, do nemocnice,podať pomocnúruku keď sa človek potáca a melie z posledného...

Cirkevníčka obviňuje Olejára, že deti nechodia do kostola. Zaujímalo by ma, či jej deti, vnúčatá chodia...či im hovorí o Bohu, alebo len nadáva.

Toto, čo sa deje okolo Olejára je čisto osobné niektorých akože cirkevníkov, a neštítia sa ani podrazov.


Hosť

#173

2014-07-10 18:07

prejavujem nespokojnosť so situáciou v ECAV. Riešenia problémov sa žiaľ nedejú v duchu slov Pána Ježiša a v duchu symbolických kníh na ktoré sa tak radi odvolávame a to ma veľmi zarmucuje.

Hosť

#174 Re: Poraď.

2014-07-10 19:34

#171: Dosť, - Poraď.

Nedomnievam sa, že je čas na odchod: exil je veľmi – príliš jednoduchá vec. Spálim most a idem ďalej: do inej cirkvi. Isteže, aj tak sa dá rozmýšľať. Ale situácia v ECAV si vyžaduje iný pohľad a iný postoj. Treba zostať a ubrániť všetko, čo môže byť cirkvi na dobro, rast a budovanie. Treba vytrvať – a to bok po boku – aj pri Martinovi Šefrankovi, postarať sa o solidaritu s jeho svedomím v čase, v ktorom si vedenie ECAV vôbec neuvedomilo, že ako farár i ako človek v takej situácii, v akej sa ocitol, t. j. ako ten, ktorému siahli na dobré meno, potrebuje bratsko-sesterskú – pastorálnu starostlivosť, potrebuje niekoho, kto mu príde na pomoc, kto povzbudí, poteší, kto sa zaňho a jeho rodinu pomodlí. Kto mu podá pomocnú ruku. A to by ste mali robiť predovšetkým: ako hovorí Pán Ježiš v podobenstve: niektorí levíti chodia okolo, ale sa nepozrú na stranu, kde leží zranený: česť všetkým tým, ktorí sa zastavili a sa ho zastali, ktorí pomáhajú ošetrovať jeho rany!

Ďalej by ste mali zápasiť o to, aby sa neudeľovali pokarhania seniorom či iným duchovným len a len za to, lebo parodovali čudné stránky života: každý, kto o tom počul, dobre vie, že v Kežmarku išlo o humornú scénku, parodovanie, t. j. zosmiešnenie nežiaduceho.

Ďalej by ste mali zápasiť o to, aby sa rozdielne názory na tie alebo iné javy v cirkvi neriešili predovšetkým disciplinárne, ale najmä rozhovormi a zmierením. Práve tak, ako podobné problémy riešil nezabudnuteľný superintendent Pavol Jozeffy – knieža pokoja, ktorý pristupoval s láskou k ťažkým problémom svojej doby: muž, ktorý miloval ťažko nemocných, denno-denne ich navštevoval, modlieval sa, spieval s nimi a napokon prijal smrť v morovej epidémii spolu so svojimi nemocnými spolukresťanmi: to bol biskup! Nečudo, že za ním odvážne kráčala evanjelická verejnosť, a to tak slovenská, ako aj maďarská a nemecká! Máme sa od koho a máme sa čo učiť: máme koho v pravej kresťanskej láske napodobňovať.

Máme koho napodobňovať aj v tradíciách evanjelickej tlače, ktorá si vždy ctila korektnosť, s akou sa mala podávať na jej stránkach objektívna pravda: hlasy kontradiktórnych strán boli dôsledne rešpektované, s názormi sa nemanipulovalo, Janoška alebo Šenšel tendenčne neprepisovali realitu, ako to máme či mali sme možnosť pozorovať v publikovaní materiálov v EPST v ostatných rokoch. To sa týka aj Jerguša Olejára: ide o neobyčajne talentovaného farára, ktorý sa okrem zborovej práce venuje bádaniu. Jeho štúdie či monografie o Cyrilovi Jeruzalemskom alebo Júliusovi Cibulkovi patria k mimoriadne požehnaným slovenským vedecko-teologickým prácam. Nie sú aj tieto jeho talenty tŕňom v oku?

A celkom na záver: počúvame, že Ján Brozman, Vladimír Daniš a Roman Porubän majú odvolať svoje podpisy pod Vyhlásením k aktuálnej situácii v ECAV a poprieť tak svoje názory a postoje: dnes to niekto na FB porovnal s 50. rokmi 20. storočia: dalo by sa to porovnávať aj s rokmi normalizácie: vtedy sa húfne museli odvolávať podpisy proti vstupu vojsk Varšavskej zmluvy na územie Československa. Nevieme, ako sa vyzvaní rozhodnú, no jedno je predsa isté: rešpektovanie názorových protivníkov od vekov večitých patrí k cnostiam a ich potláčanie k necnostiam. Akoby na Slovensko nedoletel všeobecne známy postoj všeobecne známej – významnej osobnosti: Nesúhlasím s vami, ale urobím všetko preto, aby ste Váš názor mohli slobodne tlmočiť a prednášať.

A ešte niečo: neviem, či je to pravda alebo nie – šepká sa o vypovedaní zmluvy o spolupráci ECAV so Spoločenstvom evanjelickej mládeže – ak je šepkanie pravdivé, a bolo vyrieknuté preto, lebo predstavitelia SEM prejavili svoj pozitívny postoj voči svojmu zakladateľovi, exemplárne potrestanému Marošovi Šefrankovi, potom je vypovedanie zmluvy o spolupráci činom priam neuveriteľným: zodpovednosť za mládež má byť najvyššou zodpovednosťou vysokých cirkevných predstaviteľov. – Ak sa moja poznámka k SEM nezakladá na pravde, prosím predstaviteľov petičného výboru, aby informáciu dali na pravú mieru. V takom prípade sa ospravedlňujem za nekorektné informovanie.

Vidíte, milá sestra, je toho veľa, o čo treba zápasiť na modlitbách, čo treba vykonať a prekonať, aby zbory ECAV pevneli a nerozpadali sa, aby ECAV nehrmela najmä trestami, ale radovala sa predovšetkým zo srdečnosti a láskavosti, z milovania a konania Božieho slova, aby v nej bolo počuť jasným hlasom zvestované blahoslavenstvá z Kristovej reči na hore.

Zutekať by bolo z môjho hľadiska prejavom slabosti: exil, ktorý sa vám ponúka ako východisko, nie je ani tesným chodníkom či tesnou bránou, ktorú od vás žiada Pán Ježiš. (Napokon Dúbravka, z ktorej Matt odišiel, čoskoro na to, a to aj zásluhou Martina Šefranka, ožila.) Pán Boh s nami, milá sestra!

 

 

Ludo

#175

2014-07-10 20:12

Kríž a na kríži chlap má celkom fajn tvár
Vráť už na zem sa vráť a svoj zákon bráň
Čas v nás zostal stáť z pravdy púť z lásky pád
Sladká lož slaný žiaľ každý sám nesie svoj kríž

Tu už neplatí nič len prachy sú zbraň
Hej tak vezmi svoj bič a vyčisti chrám
Len závisť nenávisť povedz kadiaľ mám ísť?
Ja to už netšuím mám tiež dosť rán ale na duši

Len z výšky sa dívaš ak si náš Kristus Pán
Sprav zázrak zíď z kríža a zákon svoj bráň
Ukradli nádej, zabili krásu, predali lásku