Vyhlásenie k aktuálnej situácii v ECAV na Slovensku

Kontaktujte autora petície

Táto diskusná téma bola automaticky vytvorená k petícií Vyhlásenie k aktuálnej situácii v ECAV na Slovensku.

dozorkyňaML

#201 Re: Re: Re: Re: Re:

2014-07-13 16:35

#200: - Re: Re: Re: Re:

Nemožno súhlasiť s tým, že ide o dvojitý meter, ide o úplne odlišné prípady. GP schválilo le dočasný preklenovací úver, kým CZ dostane pôžičku z pôžičkového fondu. Predsedníctvo cirkvi len hasilo to, čo spôsobili iní, ako sa vyjadril gen. dozorca, išlo im o meno cirkvi pred svetom. Firme, ktorá robila lavice nie sú známe naše schvaľovacie postupy, ich nezaujímajú boje, ktoré sa v cirkvi vedú. Urobili prácu, chcú peniaze. Keby si boli plnili svoje povinnosti predovšetkým na GES, tak k tomu vôbec nedôjde. Všetko sa mohlo podľa platných predpisov stihnúť pred vyrobením lavíc. Lenže tu išlo o osobnú zaujatosť  a neprofesionálny prístup. Bol z toho vyvodený dôsledok? Nám sa ani neospravedlnili. Nepáči sa mi, že sa v  celej tejto petícii podsúva prípad predaja či zámeny bytov v BA ako jediná možnosť riešenia havarijnej situácie. Aj keď neviem celkom tak ako sa uvádza o kotolniach, lebo problém kotolní je už starý, ale v tomto prípade použiteľný na odlákanie pozornosti inam. To predsa nie je pravda. Aj br. Šefranko mohol riešiť akútnosť situácie preklenovacím úverom. V BA je veľa podnikateľov, ktorí by cirkvi iste pomohli, zvlášť keď zbor by vedel ručiť majetkom. Ako generálny presbyter mal väčšie možnosti riešiť situáciu, aj v GP mohol predniesť tento prblém. Takže vôbec to nie je tak z môjho pohľadu, že iná možnosť ako predaj alebo zámena nebola. V konenčnom dôsledku, keby to aj riešili predajom, veď CZ môže majetok aj predať, pri dnešných  možnostiach komunikácie - mobily, mail nie je problém zvolať zasadnutie  zbor. presbyterstva rýchlo. Nie je problém o týždeň zvolať zborový konvent, toľko by to už iste vydržalo. Keď vyhlasujú, že si to dalo schváliť dodatočne, povedzte úprimne - v ktorom CZ, kde sú normálne pomery a  vzťahy si môže byť farár 100% istý,  že mu spätne schvália to, čo vykonal? Obávam sa, že len v zbore, kde nie je sloboda rozhodovania presbyterov môže byť 100% istota schválenia. Píšete aký veľký postih dostal br. Šefranko - zbavili ho volených funkcií. Ale nikto ho neprepustil z práce, nevzali mu ubytovanie, nemusel odísť z BA. Som zamestnaná vo svetskej sfrére a neviem si predstaviť fakt, že by som môjmu zamestnávateľovi vlastníkovi majetku ja ako zamestnanec predala majetok a len dodatočne si pýtala súhlas.  Vo svete to chodí tak, že vo CHVÍLI , kedy by sa to majiteľ dozvedel by som bola bez práce, určite by podal trestné oznámenie a skončila by som vo väzení a keby išlo o nejakého pofiderného zamestnávateľa, ktovie či by som aj obžila. Ak mal br. Šefranko takú istotu, že mu presbyterstvo a zbor. konvent schvália zámenu alebo predaj, mal presvedčiť firmu, ktorá robila napr. tú kotoľňu. aby začali robiť na dobré slovo. Však si bol istý, že mu to zbor schváli. Neviem sa vyjadriť ku kúpe mikrobusu v BA, ale pre biskupa v Prešove sa tiež schvaľovala kúpa  miliónového auta  v SK dodatočne. To dávajú vzor svojim podriadeným?  CPP sú záväzné pre všetkých. My sme v Mokrej Lúke CPP neporušili a máme disciplinárne  tresty s odporúčaním biskupa Sabola činiť pokánie. Oni budú činiť pokánie z toho čo robia a snažia sa to zakrývať pred ľuďmi? V čakárni u lekára som počula ako sa rozprávali 2 ženy - nebude pokoj v cirkvi, kým sa nevymení vedenie v Prešove. Obyčajní cirkevníci vedia odkiaľ sa zapaľujú ohne. To chcete, aby sa nám svet vysmieval . Každý ich oklame. Tak vnímam aj celú petíciu, ako snahu oklamať, že ide o čistotu cirkvi a v skutočnosti ide o mocenský boj. Niektorí už nemôžu vydržať a tak bojujú o vyššie posty, len "Pretekári" zabúdajú, že ich je viac, že pri cieli sa môžu navzájom pozabíjať, len aby  práve oni dosiahli víťazstvo. Potom sa ukáže ako úprimne to s čistotou v cirkvi mysleli a o čo v skutočnosti išlo.

vysunutý spravodajca z čakárne

#202

2014-07-13 20:42

Pani dozorkyňa, ste odborníčka na všetko, škoda takej šikovnice v Mokrej Lúke. Presne viete čo mal urobiť Sabol, čo mal urobiť, Olejár, čo mal urobiť Šefranko. K situácii s autom GBÚ sa nevyjadrujete, vraj o tom nič neviete, ale vyjadrujete sa k situácii v CZ Bratislava. Čo viete sú skreslené klamstvá a polopravdy a riešte radšej svoje lavice a pokoj v Gemeri. Väčšina sa v tejto diskusii vyjadrila na obranu brata seniora Olejára, vy ho ale označujete za pomstychtivého šlendriánskeho človeka. Väčšina si na východnom Slovensku váži brata biskupa Sabola, len tetky vo vašej lekárni majú ten správny názor na situáciu v cirkvi. Keby sem každý vešal pletky z čakárne a reči okolo situácie v ECAV máme tu tisíce geniálnych komentárov. Múdrosti o Bratislave vám v ktorej čakárni rozprávali? Bratislava si nepotrebovala brať úver, vymenila príťaž v meste za potrebné objekty v Dúbravke. Šefranko nie je zamestnanec firmy, je to zodpovedný štatutár. Menežér, ktorého si vážime. Čestný muž a farár o akom môže každý zbor snívať.

Hosť

#203 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-07-13 21:15

#201: dozorkyňaML - Re: Re: Re: Re: Re:

Neviem, sestra dozorkyňa, či brat Šefranko mohlo riešiť situáciu preklenovacím úverom, podľa mňa by to bolo v rozpore s   rozhodnutiami zborových konventov, ktoré sa uzniesli na tom, že rekonštrukcia tepelného hospodárstva sa bude riešiť prednostne zámenou dubióznym majetkom. A navyše, ak konvent v r. 2011 už schválil prvú vlnu delimitácie majetku CZ na dcéro-cirkvi vrátane nadobúdaných bytov v Dúbravke získaných zo zámeny bytov. Predsedníctvo zboru je predsa viazané rozhodnutím zborového konventu.  E.M.

navzdy a jediny

#204 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-07-14 06:47

#201: dozorkyňaML - Re: Re: Re: Re: Re:

Mate pravdu. Ide o mocensky boj. Preto GB potreboval vyhodit Sefranka z GP, preto dal Sabola a Brozmana na cirkevny sud. Preto sa vyhraza dalsim, ktori by ohrozili jeho tuzbu byt jedinym a dozivotnym biskupom. Ano, ide o mocensky boj. Preto sa mu nepaci, ze  niekto nahlas hovori, ze jeho konanie je ucelove a treba ho zastavit.

Goňová Anna

#205

2014-07-14 07:23

Vážená pani dozorkyňa z Mokrej Lúky,
reagujem na Váš príspevok č. 201, na ktorom som sa pobavila. Vyjadrím sa iba k časti vety, ktorá znie nasledovne:
akože p. Šefránko mal presvedčiť firmu, ktorá robila napr. tú kotolňu, aby začala robiť na dobré  slovo.
Pracovala som ako ekonómka v nemenovanej súkromnej firme. Nemáte asi vôbec predstavu, ako niektoré firmy /možno aj tá ktorá mala alebo robila spomínanú kotolnu/ ako živoria.
S príspevkami č. 202 a č. 204 sa plne stotožňujem a mám taký istý názor.
Pracovala som 12 rokov ako účtovníčkav CZ Petržalka, bola som členkou hospodárskeho výboru a členkou presbyterstva v CZ Petržalka. Mohla by som písať, ale zatial mlčím.
S úctou Goňová Anna, členka CZ Petržalka

mako

#206 nejako ticho

2014-07-14 10:47

uvital by som informaciu od signatarov, ci sa v tejto peticii v niecom pokrocilo, ci boli nejake rozhovory s GBU, ci sa len obe strany zakopali a pripravuju sa na pozicnu vojnu, dakujem

Hosť

#207 Re:

2014-07-14 11:27

#205: Goňová Anna -

Vážená pani Goňová,

možno poznáte niečo, čo by mohlo upokojiť situáciu v celej našej cirkvi a rozriešilo by bolestnú kauzu. Podľa synoptických evanjelií pravda má byť sviecou, aby videli jej žiaru tí, ktorí prichádzajú: Marek, Matúš a Lukáš (hneď dvojnásobne) o pravde hovoria:

Ani sviecu nazažíhajú a nestavajú pod nádobu, ale na svietnik, a svieti všetkým v dome. Mt 5, 15

Potom im povedal: Vari na to prichádza svetlo, aby ho postavili pod nádobu alebo pod posteľ? Či nie skôr na to, aby ho postavili na svietnik? Mk 4, 21

Nikto nezažne sviecu, neprikryje ju nádobou, ani nepostaví pod posteľ, ale postaví ju na svietnik, aby videli svetlo tí, čo vchádzajú. L 8, 16

Nikto nezažne sviecu a nepoloží ju do skrýše, ani pod nádobu, ale na svietnik, aby videli žiaru tí, čo prichádzajú. L 11, 33

A Ján sa k nim pridáva:

A poznáte pravdu a pravda vás vyslobodí! J 8, 5

Uvážte, prosím, ak ste mysleli vážne, čo ste napísali, čo nám na srdce kladie evanjelium.

 

 

Hosť.

#208 Sumár-pokus.

2014-07-14 16:27

Bez drukovania ktorejkoľvek strane sporu, aj keď je jasné že tu ide o moc a peniaze až v prvom rade, pokúsme sa pomenovať príčinu problémov. Urobí sa nejaké rozhodnutie dosť alebo viac ako dosť závažného charakteru a potom sa napriek jasnému zneniu C.P.P. ktoré hovorí ako by sa malo postupovať, dodatočne žiada kolektívny výbor, presbyterstvo o dodatočné schválenie a súhlas s daným postupom napriek tomu že bol od začiatku nesprávny.Podľa dikusie sa toto stalo v obidvoch prípadoch. Bratia a sestry neordinovaní členovia presbyterstiev a iných grémií cirkvi by určite vedeli uviesť aj ďalšie prípady tákéhoto postupu napr.: zvolanie zasadnutia zborového presbyterstva, konventu bez predošlej konzultácie so zborovým dozorcom, jednostanná objednávka zo strany ordinovaného na opravu kostola napriek vedomosti o tom že v zbore nie sú financie na úhradu takýchto prác, pokus o dodatočné legalizovanie už dávno podpísanej a platnej v katastri zapísanej zmluvy o predaji pozemku,...., všeobecne tu nejde o poukazovanie na osoby a dokazovanie zlého úmyslu. Ide tu o poukázanie na metódy spolupráce laikov a duchovných ktoré ako tu píše jeden brat, už nečlen ECAV, ťahajú túto cirkev do stredoveku. Akoby sme si nevedeli zvyknúť na to že nielen farár, notár, a učiteľ vie v zbore, obci, meste čítať, písať a počítať. Čosi to napovedá aj o považovaní iných za hodnejších od seba, aj o úcte a dodržiavaní slova ktoré tak radi a často v cirkvi spomíname-aby sa všetko dialo slušne a v poriadku,a to aj zo strany tích ktorí zastávajú v cirkvi kazateľsko - učiteľský post, a majú byť príkladom. Ak sa robia v cirkvi veci tak ako majú - Ak Pavol seje a Apollo polieva tak Boh dá vzrast lebo to zasľúbil.Príklady v tu bohato vedenej diskusii svedčia o tom že je to tak?

Hosť

#209 Re: Re:

2014-07-14 16:34

#207: - Re:

Dôležité veci sa neriešia prostredníctvom facebooku, ale osobnými rozhovormi.

S úctou Goňová Anna

P.S. nie som anonymná , ale chápem ak ide o prispievatelov-farárov, zamestnancov GBU.

;-)

#210 navrat

2014-07-15 02:57

ked tak citam diskusiu, myslim, ze je cas na navrat do lona matkocikrvi, do rima ku papezovi,
hosť

#211 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-07-15 07:36

#201: dozorkyňaML - Re: Re: Re: Re: Re:

Pani dozorkyna,  neleteli by ste a neskoncili v base aj vo CHVILI keby ste za peniaze zamestnavatela kupili mikrobus a potom az dodatocne, ked by sa niekto spytal: co tu na dvore robi ten mikrobus?, by ste sa pochvalili, ze to ste vy kupili za firemne peniaze? Nechodi to aj takto v tom svete, ktory nam tu opisujete? A dvaja pani, ktori presne toto spravili, si nadalej uzurpuju pravo nas moralizovat. Dvojaky meter!

Chceme jednať slušne

#212 Re: navrat

2014-07-15 08:43

#210: ;-) - navrat

Hádam nemyslíte vážne? Tam nie je miesta ani pre podobných arcibp. Bezákovi!

Skôr si myslím, že je čas utiahnuť sa do tichej komôrky...

Chcelo by sa mi reagovať na slová pani dozorkyne z ML, ale škoda času. Správne už k tomu zaujali postoj č. 202, 203, 204, 205, 211...  Bolo by dobre dozvedieť sa aj odpoveď na otázku, ktorú postavil "mako" č. 206. Či nateraz nie je ani náznak k začiatku seriozneho diológu?

clen PV

#213 Re: Re: navrat

2014-07-15 08:54

#212: Chceme jednať slušne - Re: navrat

Aktualizacia: Postupne prichadzaju papierove harky s podpismi, vyzera to velmi povzbudivo. O vzajomnych rozhovoroch nemam ziadnu informaciu. Skor to vyzera na budovanie obranneho valu okolo GBU a obcasnymi vystrelmi spoza murov s cielom zdiskreditovat podpisovu akciu, jej iniciatorov, z ktorych 3 pod hrozbou disciplinarnych konani tlacia k verejnemu odvolaniu, a tiez zhananiu verejnej podpory, vid napriklad najnovsie vyhlasenie SEJ.

mako

#214 Re: Re: Re: navrat

2014-07-15 11:23

#213: clen PV - Re: Re: navrat

ktorých 3 signatarov a akym sposbom zastrasuju?

vyberte si prezivku

#215 Re: Re: Re: Re: navrat

2014-07-15 16:03

#214: mako - Re: Re: Re: navrat

signatarov, ktori su zaroven clenmi generalneho presbyterstva. tym sposobom, ze ak neodvolaju verejne svoje podpisy, tak budu disciplinarne rieseni. To disciplinarne riesenie je v sucasnej konstelacii v podstate len byrokratickym aktom, ked sa treba stretnut, zdvihnut ruky a problem je vyrieseny, oficialne, podla platnych predpisov, demokraticky zvolenymi organmi. Ale inak v ecav mozete vyjadrit nazor slobodne :)


Hosť

#216 pravdy v nich niet

2014-07-15 16:23

Ked citam tieto komentare nestacim zasnut nad neskutocnou aroganciou a spupnostou signatarov a peticiarov. To je do neba volajuca bezboznost a hriech ako v Sodome a Gomore. Peles lotrov robia z cirkvi tito bezboznici, aby Pan Jezis vzal na nich bic a svinskym krokom ich hnal z nasej cirkvi kade lahsie aj s tou svetackou peticiou za obranu hriechu a zlocinu a za porusovanie desatora.Tuzba po funkciach a moci zaslepuje zrak, tymto pokryteckym obludam z orwellovej zvieracej farmy, hrnucim sa ku korytam, ako prasce k zitu. Dokedy budete este gniavit nasu cirkev,totalitaristicki pachatelia nepravosti?
navstevnik

#217 Re: pravdy v nich niet

2014-07-15 18:02

#216: - pravdy v nich niet

Host, asi si zabludil. Na zariadenie pre senilnych komunistickych pohrobkov sa opytaj svojho lekara.


Hosť

#218

2014-07-15 18:06

Signatari tohoto Vyhlasenia su jedni z najlepsich pracovnikov v nasej cirkvi. Ludia, ktori nasli odvahu zakricat, ze cisar je nahy.

Hosť

#219

2014-07-15 18:12

Stále sa tu píše o akomsi boji o moc. Akú moc by podľa Vás chceli signatári tohoto vyhlásenia? Moc v cirkvi? To myslíte vážne. Moc sústreďuje vo svojich rukách predsedníctvo a zneužíva ju. Netreba nám moci, treba slušné bratské spolunažívanie.
Jozef Budaj

#220

2014-07-15 19:14

Vo vyhlásení k aktuálnej situácii v Evanjelickej cirkvi a. v. na Slovensku sa spomína aj neobjektívne informovanie v týždenníku EPST. Niekomu sa to zdá možno tvrdé obvinenie, no posúďte sami jeden z nedávno uverejnených článkov. V EPST, ktorý vyšiel 9. júla 2014 je článok s nadpisom "Veľká hostina, žiaľ bez SEM".

To, či aplikácia biblického textu o pozvaných hosťoch na kráľovskú večeru - hostinu bola (v súvislosti so SEM) primeraná a vhodná, ponechám na každého čitateľa a na odborníkov na exegézu (SEM nebolo pozvané ako hosť, ale ako sa aj v článku uvádza malo byť spoluorganizátorom "hostiny", čo je myslím dosť veľký rozdiel).

Chcem sa však pozastaviť nad jednou dôležitou a doslova "do očí bijúcou" skutočnosťou. Na rozdiel od biblického spôsobu informovania mi v tomto článku (v EPST) niečo zásadné a dôležité chýba.
V evanjeliovom príbehu viacerí pozvaní hostia (ktorí sa možno aj chystali prísť), napokon - keď sa hostina začala - neprišli. Samozrejme, že to bol v ich prípade prejav nedostatočnej úcty k hostiteľovi a zároveň ochudobnenie sa o zážitok z hostiny - kráľovskej večere. Je však pozoruhodné (a z hľadiska logiky úplne samozrejmé), že Písmo sväté nezamlčuje dôvody, ktoré "absentéri" uviedli. Ani len v jednom prípade (z troch) dôvod - príčina ich neúčasti nie je v Písme svätom zamlčaná (!) Je uvedená - napísaná, v presnom znení - tak ako dotyční svoju neúčasť zdôvodnili.

V článku v EPST sa však o dôvodoch neúčasti SEM nedozvieme absolutne nič (!) Akoby to pre čitateľa nemalo byť vôbec zaujímavé a dôležité.
Tento spôsob informovania - keď sa neoznámia príčiny alebo dôvody - môžu niekedy (oprávnene) použiť rodičia pri malých deťoch (niekedy je naozaj zbytočné zaťažovať deti dôvodmi a príčinami, ktorým nemôžu rozumieť). V každom inom - medziľudskom "partnerskom" vzťahu sa to však NEROBÍ.

Ak by sme zvestovali - oznamovali ľuďom skutočnosť (udalosť), že Pán Ježiš Kristus bol na začiatku nášho letopočtu ukrižovaný a zomrel potupnou smrťou, ale by sme im nepovedali (zamlčali by sme) dôvod - príčinu - prečo sa tak stalo, čo by im to bolo platné? Ak by sme jedným dychom nepovedali aj to, že zomrel zástupnou smrťou za naše hriechy, že príčinou jeho smrti sú naše hriechy pred Božou svätou spravodlivosťou - čo by z toho mali?
Ak by sme zo "sumy evanjelia" zamlčali jej "dôvodovú" časť, komu by poslúžila k spáse?

Ak by lekár informoval pacienta len o následkoch jeho choroby a nezaujímal by sa a neinformoval by ho aj o príčinách - ako by dopadlo také liečenie?

Informovať o následkoch (čohokoľvek) a zamlčať pritom známu príčinu - to je snáď zásada objektívnej žurnalistiky? Je bežné, že sa čitatelia novín a poslucháči správ majú uspokojiť s informáciou napr. o nejakej havárii a vôbec ich nemajú zaujímať príčiny pre ktoré k nej došlo? (Načo sa vôbec robia náročné a komplikované vyšetrovania a hľadania príčin, keď informovanie o príčinách a dôvodoch zdá sa, že "vôbec nie je potrebné".)

Vie mi niekto zodpovedný dať na uvedené otázky odpoveď?

PS.
Ak chcem niekoho verejne pokarhať a napomenúť Písmom svätým a zároveň "jedným dychom" verejne ukážem, že práve to Písmo (ktorým iných karhám) nie je pre mňa záväzné (neriadim sa ním), tak ...???


Hosť

#221 Re:

2014-07-16 02:38

#218: -

len aby z vaničky spolu s vodou nevyliali aj dieťa,

 


Hosť

#222 Re:

2014-07-16 03:53

#218: -

Prosim Vas nerobte z nasej cirkvi zasluznicku cirkev. Navyse najlepsi pracovnici v Bozich ociach sa spravaju inak. Citajte viac Bozie slovo. Ti mali ine charaktery, pre svoju vieru trpeli. Vid. Tranovsky. Toto su len taki babkoherci a lapikurky.


Hosť

#223 Re:

2014-07-16 04:17

#219: -

Ze aku moc? Tragikomicka otazka. Je tu viditelny boj o moc a funkcie, tzv. koryta. Olejar nezmieritelna tuzba po seniorskej funkcii. Brozman nenaplnena tuzba po generalskej stolicke. Sefranko - mierny trest zbavenia funkcie clena gp. Tuzba mat opat funkcie. Poruban -tuzba zbavit sa riaditela Tranonoscia (za vykonanu pracu opat funkcia) Zasa len boj o funkcie. Odvolat gb - snaha o jeho stolicku, cia snaha- netreba trikrat hadat. To iste ovladnutie EPST a tak dalej a tak dalej. Je to tak viditelne, az to kole oci. Ti co najviac kricia sucasnemu vedeniu ide o moc, tu moc chcu vlastnit. A tuto pravdu ukaze najlepsie buducnost.

Ľubica

#224

2014-07-16 06:17

Veľmi dobrý a výstižný komentár č.220, naopak komentáru č.223 celkom nerozumiem. Poznám viacerých zo spomínaných ľudí, určite to nerobia s úmyslom získať funkcie. Žeby podľa seba súdim teba?
mako

#225 slobodomurari

2014-07-16 06:54

nesarapati v nasej cirkvi slobodomurarska loza, ktora by najrasej chcela aby bola ecav cirkev rozvratena?
co spravia signatari ked gbu neuhne?
vytvoria autokefalne cirkvi v bratislave, kosiciach, kezmarku, ziline, martine, a v inych farnostiach?
ake je ich zmyslanie do buducnosti? to mi trochu pri tych ludoch - signataroch chyba, (odpoved ze : ze vestci chceme pre nasu cirkev len to najlepsie, nie je odpoved na moju otazku, ved aj GBU, Filo, Holcik chcu pre nasu cirkev len to najlepsie, ci nie?)