Zákaz predaja tzv. zábavnej pyrotechniky (STOP petardám)

Quoted post

právnik

#94

2018-01-07 16:52

STOP petardám - nie som právnik, právo študujem, takže moje rady netreba brať úplne doslova. S vašim cieľom (zákaz používania petárd) sa nestotožňujem, no pokiaľ skutočne dochádza k porušovaniu VZN, poskytnem vám rady.

Pre začiatok je potrebné si ujasniť, že problematiku zábavnej pyrotechniky legislatívne upravuje zákon č. 58/2014 Z. z. o výbušninách, výbušných predmetoch a munícii. Tento zákon v § 53, ods. 2 ustanovuje, že obec môže z dôvodu ochrany verejného poriadku všeobecne záväzným nariadením obmedziť alebo zakázať používanie pyrotechnických výrobkov kategórie F2, F3, P1 a T1 na území obce alebo v jej častiach. Toto je pravdepodobne opatrenie obce, o ktorom hovoríte.

Kategórie a bližšie technické vymedzenie používania zábavnej pyrotechniky upravuje nariadenie vlády č. 70/2015 Z. z. o sprístupňovaní pyrotechnických výrobkov na trhu. V § 4 sa upravujú kategórie pyrotechnických výrobkov. Zábavná pyrotechnika sa označuje kategóriami F1, F2, F3 a F4. Norma, o ktorej som v predchádzajúcom odseku hovoril, ustanovuje aplikáciu VZN iba v prípade kategórie F2 a vyššej. Kategória F2 sú pyrotechnické výrobky s nízkym nebezpečenstvom, nízkou hladinou hluku a je možné ich používať vonku v obmedzených priestoroch.

Priestupku proti verejnému poriadku podľa § 47 ods. 1 písm. ch) zákona č. 372/1990 Zb. sa dopustí ten, kto použije pyrotechnické výrobky v rozpore so všeobecne záväznými právnymi predpismi alebo návodom na ich používanie. Všeobecne záväzným právnym predpisom je aj VZN. Pokiaľ teda VZN v súlade s § 53 ods. 2 zákona č. 58/2014 Z. z. o výbušninách, výbušných predmetoch a munícii časovo obmedzuje používanie pyrotechnických výrobkov a daná osoba toto VZN poruší, je tým podľa môjho názoru naplnená skutková podstata daného priestupku proti verejnému poriadku.