Zákaz predaja tzv. zábavnej pyrotechniky (STOP petardám)
právnik |
/ #992018-03-31 17:13Zaujal ma článok o nebezpečných ťažkých kovoch v zábavnej pyrotechnike. Nakoľko (zatiaľ) nášmu právnemu systému pomerne dôverujem, uvedomil som si, že musí existovať nejaké zákonné opatrenie, ktorým sa bude postihovať takéto ohrozovanie ľudí jedmi. Dlho som našu právnu úpravu analyzoval a napokon som prišiel k záverom. Upozorňujem, že je to iba môj osobný právny názor a nemusí byť správny. Podľa ods. 43 preambuly smernice Európskeho parlamentu a Rady 2013/29/EÚ z 12. júna 2013 o harmonizácii zákonov členských štátov týkajúcich sa sprístupňovania pyrotechnických výrobkov na trhu by mali členské štáty prijať všetky opatrenia s cieľom zabezpečiť, že pyrotechnické výrobky bude možné uvádzať na trh iba vtedy, ak neohrozia zdravie a bezpečnosť osôb. V súlade s touto smernicou sa prijalo nariadenie vlády č. 70/2015 Z. z. o sprístupňovaní pyrotechnických výrobkov na trhu. Treba upozorniť, že podľa čl. 13 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky možno povinnosti ukladať o.i. aj tzv. aproximačným nariadením vlády podľa čl. 120 ods. 2. Aproximačné nariadenie vlády je také nariadenie vlády, ktorým sa implementuje právo EÚ do nášho právneho prostredia (za určitých podmienok - aproximačným nariadením vlády nemožno upraviť každú právnu oblasť). Nariadenie vlády č. 70/2015 Z. z. o sprístupňovaní pyrotechnických výrobkov na trhu je aproximačným nariadením vlády, nakoľko sa vyhlasuje podľa § 2 ods. 1 písm. g) a h) zákona č. 19/2002 Z. z., ktorým sa ustanovujú podmienky vydávania aproximačných nariadení vlády Slovenskej republiky. To znamená, že týmto nariadením možno ukladať povinnosti. Podľa § 6 písm. a) nariadenie vlády č. 70/2015 Z. z. o sprístupňovaní pyrotechnických výrobkov na trhu medzi povinnosti výrobcu patrí zabezpečiť pri uvedení pyrotechnického výrobku na trh, aby bol pyrotechnický výrobok navrhnutý a vyrobený v súlade so základnými bezpečnostnými požiadavkami. Tieto požiadavky sú uvedené v prílohe č. 1 daného nariadenia. Podľa odseku 5, písm. a) bodu 2 prílohy č. 1 musí byť zábavná pyrotechnika vyrobená len z materiálov, ktoré minimalizujú riziko poškodenia zdravia, majetku a životného prostredia úlomkami. Na prvý pohľad sa môže zdať, že sme našli opatrenie, ktoré sme hľadali. Ja tu však vidím dva teoretické problémy. 1. Riziko poškodenia zdravia, etc., o ktorom sa hovorí, nesmie podľa opatrenia nastať pôsobením úlomkov. Tu by sme mohli zvoliť viacero princípov a právnych výkladov, ako sa k pojmu úlomok postaviť. Ak by sme vzali do úvahy čisto gramatický výklad, pomohol by nám výklad pojmu úlomok podľa KSSJ. Podľa KSSJ je úlomok odlomený kúsok (úlomky skaly, úlomky horniny). Problém nevidím ani tak v pojme kúsok, nakoľko slovo kúsok je zdrobenia pre slovo kus. Dá sa uplatniť pre kúsky hornín, ktoré rádovo dosahujú priemer 2 cm, ale aj pre drobné čiastočky s priemerom menším ako 1 mm. Problém by som videl v slove odlomený. Odlomené čiastočky mohli vzniknúť iba pôsobením nejakej sily, ktorá ich lámaním oddelila od väčšieho kusu. Podľa doktora Rohovca z Geologického ústavu AV ČR, ktorý problém opisuje, však jedovaté častice vznikajú chemickou reakciou. Na druhej strane, teória práva nepozná iba gramatický výklad. Správny výklad má obsahovať všetky výkladové metódy a gramatický sa iba najčastejšie používa. Samozrejme, nie všetky výkladové metódy sa dajú vždy použiť a v tomto prípade sa dá okrem gramatického dobre využiť teleologický výklad. Pri teleologickom výklade zisťujeme objektívny účel právnej normy, čiže zisťujeme, aký účel má dané opatrenie priniesť. Možno konštatovať, že účelom našej právnej normy bolo uviesť základné referenčné požiadavky na ochranu zdravia pri manipulácii so zábavnou pyrotechnikou a teda ochrániť ľudí pred rizikami, ktoré spôsobuje zlý stav výbušných predmetov a zábavnej pyrotechniky. Tu by sme prišli k záveru, že je v princípe jedno, či nám otravu ťažkými kovmi spôsobí úlomok s priemerom 30 cm, alebo častica s priemerom 0,001 cm. Výsledok, teda poškodenie zdravia, bude rovnaký. Teleologickým výkladom by sme dospeli k presvedčeniu, že danú právnu normu na našu situáciu aplikovať možno. Tu teda dochádza ku konfliktu dvoch výkladových metód. Výkladové metódy treba vždy používať spolu a riadiť sa zdravým rozumom. Ja ako sudca by som sa priklonil k teleologickému výkladu, avšak sú sudcovia a prokurátori, ktorí za každých okolností presadzujú dominanciu pozitívneho práva (viď Štefan Harabin). Takže opäť sa môže výsledok líšiť od sudcu k sudcovi. 2. Druhý teoretický problém vidím v samotnej formulácii kriminalizovaného správania. Opäť tu môžeme uplatniť gramatický a teleologický výklad. Formuláciu minimalizujú riziko poškodenia ... úlomkami môžeme chápať tak, že neprijateľné je iba riziko poškodenia zdravia priamym pôsobením úlomkov a takisto aj tak, že neprijateľné je riziko poškodenia zdravia pôsobením úlomkov - avšak pôsobením nejakého prostredníka, receptora, ktorý škodlivú reakciu prenesie. Moje slová vyznievajú zložito, avšak poďme opäť do praxe. Opäť sa dostávame k pojmu úlomok. Tento pojem sa dá podľa mňa chápať iba tak, že ide o časticu (jej veľkosť nechajme bokom), ktorá sa uvoľnila (spôsob uvoľnenia nechajme bokom) z nejakej väčšej hmoty. Tou väčšou hmotou bude zábavná pyrotechnika; resp. petarda, z ktorej sa úlomok uvoľnil. Ak s mojou poslednou vetou nesúhlasíte, uvedomte si, že ak by sme pripustili, že úlomok môže byť aj z iného telesa, potom by sme za porušenie normy mohli označiť aj situáciu, kedy dôjde k poškodeniu zdravia pôsobením úlomku z úplne inej petardy. Je zrejmé, že pojem úlomok sa vzťahuje iba na petardu, z ktorej bol uvoľnený. Problém je v tom, že častice, ktoré poškodzujú zdravie (bárium, stroncium), nepochádzajú priamo z petardy. Za úlomok z petardy, teda časticu, ktorá sa nachádza priamo v petarde by sme mohli označiť železo a horčík. Keď železo a horčík vyletia do vzduchu a zhoria, vytvoria (zrejme nejakou chemickou reakciou) nebezpečné ťažké kovy ako bárium a stroncium. K poškodeniu zdravia dôjde až pôsobením týchto látok, nie priamo pôsobením úlomkov. Úlomok poškodenie zdravia priamo nespôsobí, spôsobí ho však procesom, ktorý vyvolá a bez ktorého by proces nenastal. Ak by sme použili gramatický výklad, prišli by sme k záveru, že k poškodeniu zdravia môže dôjsť iba priamym pôsobením úlomkov. Teda by k porušeniu normy zjavne nedošlo. Ak by sme však použili teleologický výklad, opäť by sme usúdili, že je úplne jedno, či sa nám zdravie poškodí takou alebo onakou chemickou látkou, výsledok bude rovnaký. Čiže výsledok sa môže líšiť od sudcu k sudcovi.
|
|
ŽIADOSŤ O ODVOLANIE JÁNA MIKASA Z POZÍCIE RIADITEĽA "ÚVZ"
Otvorená výzva na odstúpenie ministerky Martiny Šimkovičovej
Je tu niečo, čo chcete zmeniť?
Zmena sa nestane tým, že zostaneme ticho. Autor tejto petície sa postavil a podnikol kroky. Spravíte to isté? Vytvorte petíciu a začnite so spoločenským hnutím.
Začnite svoju vlastnú petíciuIné petície, ktoré by vás mohli zaujímať
ŽIADAME MINISTERKU DOLINKOVÚ, ABY NERUŠILA BENEFITY NA ZUBY
4874 Vytvorené: 2024-04-17
Petícia za zaradenie Liptovskej nemocnice s poliklinikou MUDr. Ivana Stodolu do II. kategórie v rámci optimalizácie siete nemocníc
1815 Vytvorené: 2024-04-10
PETÍCIA PROTI VÝSTAVBE OBCHVATU OBCE STARÝ SMOKOVEC A ZA UDRŽATEĽNÚ EKOLOGICKÚ DOPRAVU VO VYSOKÝCH TATRÁCH
674 Vytvorené: 2024-04-08
Petícia za zvýšenie počtu osobnej vlakovej dopravy na trati Malacky - Bratislava hl. stanica.
308 Vytvorené: 2024-04-15
Petícia za ochranu parčíku vo vnútrobloku sídliska 1. Mája / Mierová v Pezinku a zachovanie bezpečného pešieho pohybu
165 Vytvorené: 2024-03-30
Petícia za vybudovanie nového výjazdu z Americkej triedy na Magnezitársku ulicu v mestskej časti Košice-Sídlisko Ťahanovce
267 Vytvorené: 2024-04-08
"Bojujme za krásu našej obce, bojujme za náš KAŠTIEĽ." Nedovoľme ministerstvu kultúry vziať nám to na čo sme právom hrdí.
105 Vytvorené: 2024-04-17
Odkaz Wetzlera a Vrbu: odmietame klamstvá a propagandu!
77 Vytvorené: 2024-04-12
Jazda pod vplyvom drog
68 Vytvorené: 2024-04-15
Otvorený list za revitalizáciu ihriska Wolkrova - Petržalka
61 Vytvorené: 2024-04-17
Petícia za novelizáciu zákona o dobrovoľných dražbách č. 527/2002 Z.z. ZoDD
53 Vytvorené: 2024-04-16
PETÍCIA ZA ODSÚHLASENIE NÁVRHU TRVALÉHO DOPRAVNÉHO ZNAČENIA NA OBMEDZENIE NAJVYŠŠEJ DOVOLENEJ RÝCHLOSTI NA CESTE III. TRIEDY Č.3459 V OBCI TULČÍK.
159 Vytvorené: 2024-04-09
Petícia proti pripravovanej regulácii parkovania v Bratislave Karlovej Vsi - PAAS KV2 Líščie údolie
121 Vytvorené: 2024-03-30
Verejná výzva na zakotvenie práva detí mať pri sebe rodiča v nemocnici
71901 Vytvorené: 2023-01-27
Petícia za vybudovanie nového výjazdu - príjazdu z ulice Pavlovova na ulicu Steďanská v Topoľčanoch (Výjaz a príjazd z a do areálu Nemocnice v Topoľčanoch)
32 Vytvorené: 2024-04-16
Vypísanie referenda na území Bratislavského kraja o vyhlásení nezávislosti Bratislavského kraja.
116 Vytvorené: 2024-02-13
Hromadná pripomienka k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 139/1998 Z. z. o omamných látkach, psychotropných látkach a prípravkoch. Legislatívny proces č. LP/2024/114
707 Vytvorené: 2024-03-30
Kuvajt Klub vás potrebuje! Žiada Vás o podpísanie petície o nesúhlase otváracích hodín.
618 Vytvorené: 2024-04-01
Žiadame preveriť priebeh a výsledky prezidentských volieb 23.3.2024
1000 Vytvorené: 2024-03-26
Stopka elektrickym kolobezkam
2476 Vytvorené: 2023-04-03