Otvorený list na ODVOLANIE Oľgy Pietruchovej

Pietruchová

/ #698 Po Európe mátoží strašidlo

2013-12-25 22:12

Manifest
K svätej honbe proti tomuto strašidlu spojili sa všetky mocnosti starej Európy
neponechala medzi ľuďmi iný zväzok ako čisto osobný záujem, ako bezcitné „platenie hotovými”
strhla z rodinných vzťahov ich dojímavo sentimentálny závoj a premenila ich na čisto peňažné vzťahy
Všetky pevné, zhrdzavené vzťahy sprevádzané starými ctihodnými predstavami a názormi sa rozkladajú, všetky novoutvorené starnú skôr, ako by mohli skostnatieť. Všetko stavovské a stojaté pustne, všetko posvätné sa znesväcuje a ľudia sú naostatok nútení dívať sa na svoje životné postavenie, na svoje vzájomné vzťahy triezvymi očami.
Stvorila obrovské mestá, mnohonásobne zvýšila počet mestského obyvateľstva oproti dedinskému, a tým vymanila značnú časť obyvateľstva z idiotizmu dedinského života.
Pred našimi očami prebieha podobný pohyb, podobá sa čarodejníkovi, neschopnému opanovať naďalej tajomné sily, ktoré vyvolal.
Preto sa náklady obmedzujú takmer len na existenčné prostriedky, ktoré potrebuje na svoje živobytie a na udržanie rodu.
Čím viac sa vyvíja moderný priemysel, tým väčšmi vytláča prácu mužov práca žien a detí. Rozdiely v pohlaví a vo veku nemajú už spoločenskú platnosť. Jestvujú už len pracovné nástroje, ktoré spôsobujú podľa veku a pohlavia rôzne náklady.
jeho vzťahy k žene a deťom nemajú už nič spoločné s rodinnými vzťahmi
Všetky doterajšie hnutia boli hnutiami menšín alebo v záujme menšín.
Teoretické poučky naskrze nie sú založené na ideách, na zásadách, ktoré by bol vymyslel alebo objavil ten či onen spasiteľ sveta.
Pravda, ide o zrušenie osobnosti, samostatnosti a slobody.
Zrušenie rodiny! Aj najkrajnejší radikáli sa pohoršujú nad týmto hanebným úmyslom.
Pravda, rodina zanikne
Vyčítate nám, že chceme zrušiť vykorisťovanie detí ich rodičmi? Priznávame sa k tomuto zločinu.
Vravíte, že chceme zrušiť najnežnejšie vzťahy medzi ľuďmi, keďže mienime nahradiť domácu výchovu spoločenskou.
A či nie je aj vaša výchova určovaná spoločnosťou? Nie je určovaná spoločenskými vzťahmi, v ktorých vychovávate, priamym či nepriamym zasahovaním spoločnosti, zasahovaním prostredníctvom školy atď.?
si nevymýšľajú vplyv spoločnosti na výchovu; menia iba ráz výchovy, vymaňujú výchovu spod vplyvu
povedačky o rodine a výchove, o nežnom vzťahu medzi rodičmi a deťmi sú tým odpornejšie, čím väčšmi sa trhajú všetky rodinné zväzky a čím väčšmi sa deti menia na obyčajné obchodné články
Ale vy chcete zaviesť taký poriadok, že ženy budú spoločné.
vidí vo svojej žene iba nástroj. Počuje, že nástroje sa majú používať spoločne, a nevie si, pravdaže, predstaviť nič iné len to, že rovnaký údel postihne aj ženy.
Netuší, že ide práve o zrušenie postavenia ženy iba ako nástroja.
Ostatne nie je nič smiešnejšie ako mravnosťou prekypujúce zdesenie nad domnelým oficiálnym spoločenstvom žien.
Naši, ktorým nestačí, že majú k dispozícii ženy a dcéry svojich o oficiálnej prostitúcii ani nehovoriac, s najväčším potešením si navzájom zvádzajú manželky.
manželstvo je v skutočnosti spoločenstvom manželiek. Ostatne rozumie sa samo sebou, že zmizne aj oficiálna a neoficiálna prostitúcia
Nemožno im vziať, čo nemajú.
Spojené úsilie, aspoň civilizovaných krajín, je jednou z prvých podmienok oslobodenia.
Obžaloby proti, vznášané z náboženských filozofických a vôbec ideologických hľadísk, si nezasluhujú obšírnejší rozbor.
Panujúcimi ideami každej doby boli vždy len idey panujúcej triedy.
„Lenže,” povedia nám, „idey náboženské, morálne, filozofické, právne atď. sa síce menili v priebehu dejinného vývinu, ale náboženstvo, morálka, filozofia, politika a právo sa pri týchto zmenách vždy udržali.
Okrem toho jestvujú večné pravdy, ako sloboda, spravodlivosť atď., ktoré sú spoločné pre všetky stupne vývoja spoločnosti.
však odstraňuje večné pravdy a miesto toho, aby náboženstvo a morálku pretváral, odstraňuje ich, takže odporuje celému doterajšiemu dejinnému vývinu
Ale dosť už o námietkach proti.
Pravda, tieto opatrenia budú v rôznych krajinách rôzne.
Verejná a bezplatná výchova všetkých detí.
Namiesto starej spoločnosti nastúpi združenie, v ktorom je slobodný rozvoj každého jednotlivca podmienkou slobodného rozvoja všetkých.
Nehorlilo azda aj kresťanstvo proti súkromnému vlastníctvu, proti manželstvu, proti štátu? Nehlásalo azda namiesto toho dobročinnosť a žobrotu, celibát a umŕtvovanie tela, kláštorný život a kostol? Kresťanský je len svätenou vodou, ktorou farár požehnáva zlosť.
Nevyvrátiteľne dokázal rozklad starých mravov, starých rodinných vzťahov a starých národnosti.
Osvojovali si ich rovnako, ako si osvojujeme vôbec cudzí jazyk: prekladom.
Je známe, že mnísi prepisovali rukopisy, v ktorých boli zaznamenané klasické diela pohanskej doby, banálnymi životopismi katolíckych svätých.
Sem patria: ekonómovia, filantropi, humanitári, dobrodeji usilujúci sa zlepšiť postavenie pracujúcich, organizátori dobročinnosti, ľudia, ktorí „odstraňujú” týranie zvierat, zakladatelia abstinentských spolkov, pokútni reformátori najrôznejšieho druhu.
Útočia proti všetkým základom jestvujúcej spoločnosti. Ich kladné zásady vzťahujú sa na budúcu spoločnosť, napríklad odstránenie protikladu medzi mestom a dedinou, odstránenie rodiny, súkromného nadobúdania statkov a námezdnej práce, hlásanie spoločenskej harmónie, premenu štátu na číru správu výroby.
Napokon sa všade usilujú o spojenie a dorozumenie demokratických strán všetkých krajín.
Dobyť môžu celý svet.
Spojte Sa!
http://www.marxists.org/slovak/marx-engels/1848/manifest/