obnovenie dopravy na gemerských tratiach

Peter Páteček
Autor petície

/ #58 Neskrátený rozhovor pre Korzár

2015-01-04 17:36

abcdef abcdef

Rožňavčan Peter Páteček spustil petíciu, ktorá sa  zaoberá obnovou železničnej osobnej dopravy na tratiach Plešivec – Muráň, Plešivec – Slavošovce, Plešivec – Rožňava a Rožňava – Dobšiná. Navrhuje v nej zabezpečiť priame vlakové spojenie Revúce s  Rožňavou a v prípojných staniciach Plešivec a Rožňava prípoje k rýchlikom a od nich.

Podľa slov P. Pátečka je petícia ohlasom na vládou prijatý návrh opatrení finančného, ekonomického a sociálneho balíčka v železničnej osobnej doprave v októbri 2014.

Petícia za obnovu osobnej dopravy na gemerských lokálkach je občianska iniciatíva. Na druhej strane je však petícia politický nástroj a je reakciou na politické rozhodnutie. Je reakciou na bezplatné cestovanie vlakmi pre študentov a dôchodcov. Je to dôvod, pre ktorý sa oplatí o osobné vlaky zabojovať,“ vysvetľuje.  

Prízvukuje, že bezplatné cestovanie vlakmi pre študentov a dôchodcov, bez ohľadu či s tým niekto súhlasí alebo nie, je realitou v iných regiónoch. V konečnom dôsledku to zaplatíme všetci. „Keď sa nájdu milióny eur pre bezplatné cestovanie vlakmi v iných a bohatších regiónoch, prečo sa nenájdu aj pre región Gemeru, kde je vysoká miera nezamestnanosti? Zadarmo môžu cestovať aj študenti a dôchodcovia z krajín EÚ, takže paradoxne aj obyvatelia Gemera financujú cestovanie obyvateľom zo zahraničia a z bohatších krajín,“ argumentuje autor petície.

Ako ďalej dodáva, medzi Bratislavou, Zvolenom a Košicami v súčasnosti chodí mnoho rýchlikov a ľudia od Muráňa, Slavošoviec a Dobšinej sa k nim nevedia dostať, pretože neexistujú prípoje.

„Na stanicu v Plešivci a Rožňave chodí síce pár autobusov, ale tieto spoje netvoria systém prípojov k rýchlikom a od nich. Autobusy nečakajú na meškajúce rýchliky, čím pre cestujúceho nie sú dôveryhodným spojením. Treba si uvedomiť, že bezplatné cestovanie vlakmi ohrozuje najmä menších autobusových dopravcov a dá sa očakávať redukcia diaľkových autobusových spojov. V diaľkovej doprave tak budú ľudia ešte viac odkázaní na cestovanie vlakmi. Ďalším aspektom je, že veľa študentov dochádza denne do rožňavských škôl z okolia Dobšinej a Revúcej. Taktiež dôchodcovia chodia na lekárske vyšetrenia. Využitím bezplatných vlakov môžu všetci dotknutí ušetriť financie. Ak by sa na gemerských lokálkach obnovila osobná doprava, bezplatné cestovanie by do vlakov prilákalo cestujúcich, ktorí by si na vlaky mohli zvyknúť. Veď do Slavošoviec a Dobšinej osobné vlaky nechodia od februára 2003,“ zdôrazňuje P. Páteček.

V neposlednom rade je tu podľa Rožňavčana príležitosť pre rozvoj regiónu. „Nedá sa predpokladať, že do tohto regiónu prídu investori, ktorí by ponúkli stovky pracovných miest. Jedna z možností ako nezamestnanosť znížiť je rozvíjať cestovný a turistický ruch na Gemeri. To sa naozaj nedá bez infraštruktúry a už vôbec nie bez funkčnej dopravy. Osobné vlaky nechodia a cesty sú v hroznom stave. Náš región stráca na atraktívnosti. Cestovný ruch tak nemá šancu rozvinúť sa bez funkčnej dopravy,“ dôvodí.

Od vzniku petície ubehli tri týždne. Občiansky aktivista počas týchto dní oslovoval samosprávy.  S odozvou predstaviteľov miest a obcí je milo prekvapený. „Prešiel som takmer všetky obce ležiace na tratiach. Na obecných úradoch som sa stretol s podporou a ochotou pomôcť. Podpisové hárky sa zapĺňajú podpismi a to je dôležité. Verím, že okrem občanov petíciu podporia oficiálne aj obce a mestá. Verím, že spoločnými silami dokážeme ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja  a vládu  presvedčiť. Kompetentné orgány sa budú situáciou zaoberať a riešiť ju. Verím, že osobné vlaky sa na gemerské lokálky vrátia a budú aj využité,“ je presvedčený zapálený autor petície.

Prípadnú neúspešnosť petície vníma P. Páteček v dvoch rovinách. „Z osobného hľadiska ma bude neúspech samozrejme mrzieť, ale vnútorne budem spokojný. Spokojný, pretože som urobil všetko pre to, aby som sa pokúsil zachrániť lokálne trate. Existuje totiž reálny predpoklad, že skôr či neskôr budú tieto trate zrušené. Buď úplne, alebo niektoré úseky (Lubeník - Muráň), najmä ak na nich ochabne nákladná doprava. Nevyužívané železničné trate sa začnú rozkrádať, miznúť začne predovšetkým drobný spojovací materiál, ktorým sú koľajnice uchytené o podvaly a navzájom. Nevyužívané a nefunkčné trate čaká zrušenie, tak ako boli zrušené už aj iné trate. To by si mali uvedomiť obyvatelia tohto regiónu, pretože možno teraz rozhodujú aj o budúcnosti gemerských lokálok,“ pripomína.

Z politického hľadiska bude neúspech vnímať ako odkaz vlády a vládnucej strany občanom Gemera, že vládna sociálna politika je pokrivená. „Netýka sa nášho chudobného regiónu. Naopak, pre bohatšie regióny Slovenska sa našli financie aj pre vlaky zadarmo,“ uzatvára rozhovor P. Páteček.