Petícia proti vládnej Stratégii ľudských práv


Hosť

/ #529 nenormalnosti v o vzdelaavani

2015-02-23 18:03

dovolila som si prekopirovat stat ohladom skolstva...pretoze mnohi tu pisu ze stategia bude navadzat nase deti na nenormalnosti....nic nenormalne na  navrhu nevidim..prave naopak..oblast ktora sa ma ziakoma studentom v skole obajsnovat sa mi vidi spravna

V oblasti práva na vzdelanie niektoré kompetentné inštitúcie a školy diskriminujú mladých ľudí z dôvodu sexuálnej orientácie alebo rodovej identity, čo môže vyústiť do odmietnutia ich prijatia do školy alebo do vylúčenia . LGBTI mládež v škole často zažíva násilie a obťažovanie zo strany spolužiackej a žiackej obce vrátane šikanovania  a zastrašovaním vyžaduje koordinované úsilie zo strany škôl a vzdelávacích inštitúcií a začlenenie zásady nediskriminácie a diverzity do školských osnov a diskurzu. Rada pre ľudské práva, Výbor pre hospodárske, sociálne a kultúrne práva a Výbor pre práva dieťaťa vyjadrili znepokojenie nad homofóbnou diskrimináciou a šikanou v školách a vyzvali na prijatie opatrení proti homofóbnym a transfóbnym postojom97. Podľa UNESCO „ihriská základných škôl sú často miestom, kde musia chlapci odolávať zosmiešňovaniu, že sú zženštilí a dievčatá žartom, že sú divošky a tam zakúsia aj prvé údery z dôvodu svojho vzhľadu a správania, ktoré nenapĺňa heteronormatívne predstavy.“ 98 LGBTI deti a mládež sa v dôsledku toho dostávajú do izolácie. Prehlbujúca sa stigmatizácia je príčinou depresií a iných zdravotných problémov, prispieva k záškoláctvu, absenciám99 a v extrémnych prípadoch ústi do pokusov o samovraždu či dokonca dokonaných samovrážd100. Prieskum v Spojenom kráľovstve zistil, že takmer 65 percent lesieb, gejov a bisexuálnej mládeže bolo obeťou šikanovania v školách z dôvodu svojej sexuálnej orientácie a viac ako štvrtina bola fyzicky zneužívaná101. Tieto zistenia odzrkadľujú výsledky štúdií realizovaných v iných krajinách102. V tejto súvislosti Výbor pre odstránenie diskriminácie žien odporučil Slovensku, aby „boli rozvíjané politiky a zavedené programy, ktoré zabezpečia odstránenie stereotypov o úlohách pohlaví v rodine, na trhu práce, v zdravotníctve, vede, politike a spoločnosti ako celku“ a súčasne odporučil „dokončiť revíziu školských učebníc s cieľom odstrániť rodové stereotypy“103. Právo na vzdelanie zahŕňa aj právo získať komplexné, presné a veku primerané informácie o ľudskej sexualite, s cieľom poskytnúť mladým ľuďom informácie potrebné na to, aby viedli zdravý život, robili informované rozhodnutia a chránili seba a ostatných pred pohlavne prenosnými infekciami104. Osobitný spravodajca pre právo na vzdelanie poznamenal, že komplexná sexuálna výchova musí „venovať osobitnú pozornosť rozmanitosti (diverzite), pretože každý človek má právo vyrovnať sa so svojou vlastnou sexualitou.“ 105 Výbor pre odstránenie diskriminácie žien vyjadril vo svojich záverečných odporúčaniach Slovensku znepokojenie nad „nedostatočným prístupom k sexuálnej výchove na školách, ktorá, ako sa zdá, nevyhovuje potrebám dievčat a chlapcov a neprispieva k plneniu povinností zmluvného štátu v tomto ohľade.“ 106 Výbor pre hospodárske sociálne a kultúrne práva, obdobne ako Výbor pre práva dieťaťa rovnako v súvislosti so sexuálnou výchovou na školách107 vyjadril vo svojich záverečných odporúčaniach Slovenskej republike znepokojenie nad správami, že „výchova o sexuálnom a reprodukčnom zdraví nie je súčasťou školských osnov, čo znamená, že študentky a študenti sú neinformovaní o rizikách skorého tehotenstva a pohlavne prenosných chorôb (články 12 a 13)“108. Výbor tiež Slovensku odporučil prijať „všetky primerané opatrenia zabezpečujúce, že študenti a študentky dostanú v škole všetky 97 Pozri napríklad záverečné  informácie na odvrátenie rizík spojených so skorým tehotenstvom a pohlavne prenosnými chorobami.“ 109 Článok 12 v ods. 1 Medzinár,,,,studenti su predsa na strednych skolach...nie v skolkach...