Obnovenie osobnej železničnej dopravy na trati Zvolen - Šahy


Hosť

/ #20

2016-04-11 19:40

Petíciu som sa rozhodol podpísať z niekoľkých dôvodov:

1.) Samotná trať je vo vyhovujúcom stave pre účely regionálnej osobnej dopravy, napokon pohybujú sa po nej Mn vlaky so záťažou často nad 20 vagónov. Väčšina priecestí so sníženou prejazdovou rýchlosťou sa nachádza v blízkosti samotných zastávok, ktoré by boli využívané v prípade osobnej dopravy.

2.) Infraštruktúra trate z hľadiska cestujúcich (stanice a zastávky) celkovo nie je v horšom stave, než na viacerých tratiach na Slovensku, kde je osobná doprava prevádzkovaná - t. j. nemožno to brať ako argument proti myšlienke obnovy osobnej dopravy. Viaceré stanice a zastávky sú pomerne udržiavané, príp. si vyžadujú len menšie investície pre zvýšenie komfortu cestujúcich. Väčšie stanice na trati sú trvalo obsadené personálom výpravcu (vďaka pravidelnej vozbe Mn vlakov), ktorý by mohol v prípade osobnej dopravy aj vykonávať samotný výdaj lístkov (ako je tomu na viacerých našich staniciach), pričom zvlášť pri súčasnom trende obmedzovať výdaj lístkov aj v stredne veľkých staniciach a nahrádzať ho výdajom u sprieviodcu v samotnom vlaku nebude potrebné vynaložiť ďalšie náklady na zamestnancov, ktorí by vykonávali špeciálne len výdaj lístkov.

3.) Vyšší komfort pre cestujúcich bez potreby príplatkov za batožinu, lyže a pod., s čím súvisí aj pozitívny prínos k rozvoju turizmu v našom regióne.

4) Prípoje na vlakové linky vyšších kategórií, spoje čakajúce sa v prípade menších a stredných meškaní.

5) Zabezpečenie spoja pre obce, kde autobusy na hlavnej najfrekventovanejšej trase (Šahy - Dudince - Krupina - Zvolen) nezachádzajú (obec Slatina, Domaníky /mnoho spojov túto obec obchádza/, Bzovská Lehôtka a Sása-Pliešovce).

6) Možnosť doplnenia autobusových spojov - napr. pri terajších časovo nedostatočných spojoch v ranných a dopoludňajších hodinách v úseku Krupina - Dudince.

7) Pri využití motorovej súpravy možnosť predĺžiť trasu vlaku až po zastávku Zvolen mesto, čím by sa značne uľahčilo premiestňovanie sa ľudí do centra Zvolena a zároveň by tam bol veľký potenciál z hľadiska počtu cestujúcich a naplnenia vlaku. Takisto možnosť predĺžiť trasu vlakov zo smeru Krupina až do B. Bystrice s menším zdržaním vo Zvolene, než v prípade autobusu, pričom aj v súčasnosti je príliš málo priamych autobusových spojov do B. Bystrice.

8) Vzhľadom na to, že boli zavedené vlaky zadarmo, považujem za prinajmenšom vhodné, aby bola aspoň na tratiach s dostatočnou infraštruktúrou, personálnym obsadením staníc a značným záujmom obyvateľov regiónu obnovená osobná doprava. Inak považujem celé zavedenie vlakov zadarmo za účelové a krátkozraké. Je scestné vyčítať jednej vládnej garnitúre, že zrušila na mnohých tratiach osobnú dopravu (čo ani ja nepovažujem za dobré rozhodnutie) a zároveň si neuvedomovať, že tá ďalšia vládna zostava dopravu na týchto zrušených tratiach opätovne neobnovila (hoci mala na to dosť času - celkovo dve celé volebné obdobia).