fašistov tu nechceme na slovensku

spomenutých neonacistov pekne po kope

/ #61 spomenutých neonacistov pekne po kope

2016-03-19 21:53

spomenutých neonacistov pekne po kope, namiesto Kaliho a Matesa tento krát s neonacistickým násilníkom Martinom Bulíkom (2. zprava) a nazi chuligánom Petrom Stachom (3. zprava). Aj takto možno raz bude vyzerať osadenstvo hip hopových koncertov.

Biznis Andreja Vitka sa vždy zameriaval na veľmi špecifickú časť trhu. V dnes už neexistujúcom obchode House Of Fun, ktorý sídlil na Bielej ulici v centre Bratislavy, išlo zo začiatku najmä o neonacistických a rasistických skinheadov. Doba skinheadov však začala postupne opadávať a tak sa začal obmieňať aj sortiment oblečenia pre neonacistov. Opustením skinheadského a prechodom k civilnejšiemu casual a športovému štýlu sa otvorili nové možnosti oslovenia širšieho spektra zákazníkov.

Napriek premene portfólia sa zachovali základné vlastnosti pôvodného tovaru. Stále sa jedná o oblečenie, ktoré má pôsobiť agresívne a zároveň ako uniforma, radiaca majiteľa do istej skupiny ľudí, čiže stále sa jedná o produkty zamerané na špecifické komunity. Cieľovou skupinou sú hlavne muži, ktorí sú (alebo by aspoň chceli byť) mužní, vytvárajú dojem drsného chlapa a srší z nich istá arogancia, drzosť a agresivita. Kvôli rozšíreniu poľa pôsobnosti začali neonacistickí obchodníci hľadať tieto vlastnosti aj mimo prostredia neonacistov a tak sa zamerali na prostredie bojových športov a hip hop.

Nazi hip hop?

Zatiaľ čo medzi vyznávačmi bojových športov je viacero neonacistov, hip hop bol zo svojej podstaty v ostrom protiklade k neonacizmu. Človek by si myslel, že pretlačiť náckovský biznis do hip hopu bude problém, ale nakoniec to nebolo až také ťažké. Stačilo vsadiť na to, čo priťahuje mnohých hip hoperov - čiže ulica, drsnosť, arogancia a nechať vo svojom oblečení vidieť správnych ľudí, ktorí udávajú v hip hope trend. StreetWear Shop začal sponzorovať veľké mená v tejto scéne a tie sa v duchu “darovanému koňovi na zuby nepozeraj” ukazovali na vystúpeniach a vo videoklipoch. Títo interpreti to robili čisto zo zištných dôvodov a pozadie celej veci ich žiaľ netrápilo.

Nová éra prišla spolu s Kalim a Matesom. Boli to oni, kto začal vo väčšej miere ťahať do hip hopovej scény náckov, buď ako publikum, alebo ako ochranku a cielene robili reklamu StreetWear Shopu. V refréne skladby “Štýl” vymenujú viacero značiek a náhodou všetky sa predávajú práve v tomto obchode. V tracku “Uhol pohľadu” Kali vraví “tovar zo StreetWearu stále obliekam, veď som Slovan, týmto zdravím všetkých chlapcov z Tehelného poľa”. Celé to vyvrcholilo klipom Náš svet. Už upútavka na tento počin sa nakrúcala pred petržalským StreetWear Shopom a video samotné je módna prehliadka tohto obchodu a promo akciou pre skupinu neonacistov.

Napriek tomu, že klip bol avizovaný už minulú jeseň, jeho vypustenie do obehu sa poriadne pretiahlo. Oficiálnym dôvodom boli technické problémy a zaneprázdnenosť tvorcov. Môže aj nemusí byť, ale faktom je, že zverejnenie videoklipu si neželal samotný Kali.

Kali si v hip hope šiel svojou cestou a našiel si svoju skupinu fanúšikov. Fanúšikov, akých prezentoval v klipe “Náš svet”, ktorí sú podľa neho čestní a ako bratia stoja jeden za druhým. Isté životné okolnosti prinútili Kaliho zamyslieť sa nad životom, pričom sa mu v tomto smere nedostalo pochopenia zo strany jeho kamarátov z “firmy Nazi”. Kali možno zistil, že títo ľudia sú iní, ako si myslel a že by s nimi radšej nemal mať nič spoločné. Ohlásil zánik 85101 a zároveň aj ukončenie svojej kariéry.

Koniec 85101 však neznamená, že končí aj prenikanie neonacistov do hip hopu. Mates pokračuje vo svojej kariére a pred pár dňami sa objavil v ďalšom klipe. Tento krát bez neonacistov a ich značiek oblečenia a to zrejme stačilo, aby všetci zabudli, že to je práve on, kto ťahá náckov do hip hopu. Nakoniec, nie je to Mates, kto za to nesie najväčšiu zodpovednosť. Sú to ľudia, ktorí mu vyjadrujú podporu a dávajú mu verejný priestor. Objavujú sa síce nesúhlasné postoje jednotlivcov, ale scéna ako celok pred tým zatvára oči.

Väčšine ľudí zrejme nevadí, že všeobecne akceptovaný rapper má kamarátov medzi aktívnymi neonacistami a chodí na dovolenku s členom kapely Juden Mord. Je im jedno, že na hip hopových akciách si robí reklamu neonacistický obchod. Výsledkom sú neonacisti na hip hopových akciách, hip hoperi v neonacistickom oblečení a to, že na tom nakoniec dobre zarábajú náckovia zo StreetWear Shopu asi netreba nijako zvlášť zdôrazňovať. Aj to je prínos, ktorý po sebe zanechali Kali a Mates.Vďaka za rapperov ako Moja Reč, Vec a zopár ďalších, ktorí otvorene vyjadrujú svoj záporný postoj k neonacizmu a rasizmu a prezentujú hip hop, za ktorý sa netreba hanbiť. Pozrieť sa oplatí aj do Čiech, keďže hip hop scéna u západných susedov je s tou miestnou dosť prepojená. Všetky najzásadnejšie mená, od Prago Union po členov labelov Bigg Boss a Ty Nikdy, sa tam k tejto problematike vyjadrujú v textoch aj rozhovoroch a mnoho krát podporujú antifašistické akcie a festivaly. Za to im patrí náš rešpekt.